TRAVELOKA | Percutian keluarga ke Langkawi

Assalamualaikum
 
Korang yang follow blog ni dah tentu-tentu memang tahu yang aku dan hubby suka bawa anak-anak jalan-jalan dan stay di resort yang ada di sekitar Kota Kinabalu, Kudat dan Kundasang. Kenapa kitaorang suka jalan-jalan dan pastu check in resort, sebab Uminya ni suka tempat yang tenang dan relaks serta ada tempat makan yang sedap, Baba pula suka capture gambar yang indah (maklumlah Photographer terjun lah katakan hehe), anak-anak semuanya suka asal berjalan-jalan katanya.
Tapi mungkin ada yang perasan kami cuma berjalan-jalan dan stay di resort yang ada di sekitar Kota Kinabalu ni sahaja, paling jauh pun kami berjalan-jalan ialah ke Pulau Labuan, itu pun dengan menaiki kereta dan feri.
Memang tak pernahnya kami sekeluarga bersama-sama berjalan luar dari Sabah ni. Aku dan hubby sebenarnya memang ada plan nak bawa anak-anak berjalan luar dari Sabah, yakni melancong.
Anak-anak bila dah semakin membesar ni dah pandai memilih, dorang dah mula bertanya bila kita nak melancong naik kapal terbang Umi? *emmm kalau ongkosnya murah nak, senang Umi nak bagi jawapan bila nak pegi*, tapi bila kira budget sefamili, tak tertelan air liur huhu.
Tapi kan, tapi kan hati berbunga kembali bila ternampak satu contest yang dianjurkan oleh TRAVELOKA
 
Sumber : https://blog.traveloka.com/en/online-contest/

Hadiah dia! wow!.... lumayan kan ... kan kan kan. Bestnya kalau menang salah satu hadiah yang ditawarkan tu. Bolehlah kitaorang sefamili bercuti luar dari KK ni naik kapal terbang ... mesti anak-anak aku happy giler! *sambil senyum sorang2 tengah berangan*
Nak join contest ni senang ja, kena pilih salah satu destinasi pilihan yang diberikan oleh TRAVELOKA, pastu korang kena ceritalah kenapa pilih tempat tu, apa yang korang nak buat kalau dapat pegi ke sana .... mudah kan.
 
Sumber : https://blog.traveloka.com/en/online-contest/

Oh ya sebelum tu, ada yang tak tahu apa sebenarnya TRAVELOKA ni? TRAVELOKA merupakan satu laman web yang memudahkan korang mencari dan menempah tiket penerbangan serta tempat penginapan pada harga promosi yang sangat berbaloi dan murah.
 
 
Ok lah sekarang kita berbalik kepada angan-angan seorang Umi jika sekiranya impian melancong bersama keluarga itu ditaja oleh #MyTravelokaEscapade ...
Pilihan destinasi kitaorang sekeluarga .... kira jauhlah juga, kena naik kapal terbang gitu ... anak-anak pun macam tahu-tahu ja Uminya join contest ni. Tetibalah dorang kata nak melancong ke LANGKAWI.
Aku pun sebenarnya dah lama simpan hajat nak ke Langkawi pulau lagenda tu, yelah selalu nampak gambar dan baca tentang percutian ke Langkawi kat blog kawan-kawan ja. Nak juga merasa sendiri pengalaman best tu sendiri.
Apa yang kitaorang sekeluarga nak lakukan dan ke mana kami nak pergi jika sampai ke Langkawi? aku,  kalau bab-bab planning ni memang hubby serah kat aku hehe 😁 ...


Dataran Lang Pulau Langkawi
 
Sumber : http://www.langkawi-info.com/attractions/dataran-lang.htm
Orang kata tak sah kalau ke Langkawi kalau tak singgah kat tempat ni. Dataran Lang (Dataran Helang) ni merupakan mercu tanda Pulau Langkawi dan juga merupakan tugu tumpuan pelancong yang berkunjung ke Langkawi.
Semestinya kitaorang sekeluarga tak  akan lupa untuk ambil gambar kenangan bersama tanda bahawa kami telah jejakkan kaki ke Langkawi.

 
Pantai Cenang

Kan Uminya ni suka tempat yang tenang-tenang, yang relaks-relaks gitu. Aku kalau sampai kat Langkawi ni akan pastikan stay kat resort yang berhampiran dengan Pantai Cenang sebab orang kata pantai paling best dan cantik kat Langkawi ni adalah Pantai Cenang. Petang-petang boleh bawa anak-anak jalan-jalan tepi pantai, main pasir sambil tunggu matahari terbenam. Bestnya ... hubby tentu-tentulah seronok sebab dapat menambah koleksi gambar sunsetnya.

 
Sky Bridge Langkawi
 
Sumber : myadventurehost.com
Aku sebenarnya seorang yang gayat. Fobia ooo kalau berada di tempat tinggi, tapi kan kalau sampai kat Langkawi ni memang aku tak akan lepas peluang untuk naik kat tempat ni. Kira pengalaman adventure lah untuk kitaorang sekeluarga. Tinggi tau jambatan ni, 700 meter dari aras laut gitu. Dari atas ni korang boleh nampak pemandangan yang indah dan menghijau, korang boleh nampak Gunung Mat Cincang, Air Terjun Telaga Tujuh dan pulau-pulau kecil di sekitar Langkawi.

 
Kereta Kabel Langkawi
 
Sumber : http://blog.pakej.my/percutian/10-tempat-menarik-di-langkawi/
Kalau nak ke Sky Bridge Langkawi, kenalah naik kereta kabel ni. Bila tengok gambar ni, terasa gayat pun ada, terasa excited ya juga. Ni kalau anak-anak aku berpeluang naik kereta kabel ni, rasanya excited 2 kali ganda daripada Umi dan Babanya ni. Tak apa demi anak-anak, tempat ni wajib aku list downkan dalam senarai jika dapat ke Langkawi.

 
Underworld Water Langkawi
 
Sumber : Viator.com
Dah sampai kat Langkawi, tentu-tentulah akan singgah ke Underworld Water Langkawi. Tak kan pergi tempat yang Umi dan Baba suka je, mestilah singgah ke tempat kegemaran anak-anak. Selalu tengok ikan banyak-banyak kat dokumentari di tv je, ni bagi tengok live kat dorang, ikan-ikan berenang kat keliling dorang. Pergghh! terbayang-bayang muka kegembiraan anak-anak.

 
Muzium 3d Langkawi

Sumber : langkawi 3d_mellyareenza.blogspot.com

Yang ni memang wajib dalam list aku. Walaupun tempat ni baru dibuka tahun lalu, tapi dah ramai berkongsi tentang tempat ni. Muzium 3d kat Langkawi ni merupakan yang terbesar di Malaysia so haruslah singgah ke sini. Tengok gambar-gambar yang dikongsikan pun dah membuatkan semangat aku berkobar-kobar untuk berkunjung ke sini. Tak sabar nak tengok gaya anak-anak beraksi depan lukisan2 3D semua tu. Tentu menarik kan ...

 
Taman Lagenda


Sumber : Google Image
 
Petang-petang boleh bawa anak-anak kat taman ni. Kalau aku tengok gambar taman ni kat Google tu, semuanya cantik-cantik belaka. Tenang ja, suasana menghijau. Banyak sudut menarik untuk dicapture momentnya gitu.
Rasanya kalau singgah kat sini memang sepanjang masa lah jari-jari Hubby menekan butang snap kamera tu ... senyum lebarlah nanti dia sebab banyak gambar yang nak dikongsikan dengan rakan-rakan sehobi.

 
Pasar Malam Pekan Kuah
 
Sumber : https://thirdkulturekidparis.wordpress.com
Yang ni memang tempat idaman aku kalau ke Langkawi. Kat sini aku boleh cari local food orang Kedah, yelah dah berjalan ke tempat orang wajiblah merasa makanannya. Aku kan sangat gemar makan hehe. Nak juga merasa Somtam, Pulut Mangga, Pulut Durian ... pendek kata semua pun nak ditaste. Yang best harga kat pasar malam kan murah-murah.
Dengar cerita baju-baju kat pasar malam ni murah. Dah namanya perempuan haruslah memborong. Baju untuk aku, untuk hubby, untuk anak-ank, untuk cenderamata kenang-kenangan. Alamak bestnya hehe
 
 
Perrggghhh panjangnya list ... kalau ikut memang banyak lagi tempat best kat Langkawi sebenarnya. Semua tu memang kalau sempat wajib pergi gitu.  Alang-alang kalau dah sampai kat Langkawi dan yang paling best jika ditaja oleh #MyTravelokaEscapade , haruslah terjah semua tempat kan kan kan.
Ni aku tepek siap-siap kat sini Map Tempat Menarik kat Pulau Langkawi untuk rujukan aku dimasa hadapan ... kihkihkih kot-kot ada rezeki ... senanglah nak cari balik kan.
 
 
Sumber : http://eylizar.blogspot.my/2014/01/langkawi-island-map-info.html
 
Ok dah siap proposal percutian ... 😄
Yang tak ada blog tu, jangan risau. Korang boleh join juga contest ni melalui Facebook. Semoga berjaya!
 
 


12 Comments

Komen seikhlas hati ... Thanks!

  1. Salam singgah sini...semoga berjaya...saya pun join dan impian bercuti ke sini juga..

    ReplyDelete
  2. Singgah sekali follow di sini...#488

    ReplyDelete
  3. Good luck Mia
    Hakikatnya kalau nak pergi semua tu Mia pun boleh aje.

    ReplyDelete
  4. salam singgah & follow sis..

    dah lama x pergi Langkawi... paling sedihnyer skrg dorg tengah bercuti kat langkawi dan kite x dpt join sbb dah xde cuti..huwaaaaaaaaaaa :'(

    ReplyDelete
  5. All the best...SA tgh nak buat entry..tp macam blank plak..

    ReplyDelete
  6. all the best mia, langkawi memang best. berbeza dulu dengan sekarang.

    ReplyDelete
  7. Bestnya Langkawi... saya last pegi masa umur 14 tahun.. hahahhha lama dah.. sure Langkawi dah ada macam2. Anyway, good luck..

    ReplyDelete
  8. Jom Ke Sabah 2017

    Pakej Transport Bajet ke sabah 2017
    (Pakej termasuk kenderaan, pemandu dan Minyak kenderaan)

    Tidak perlu pening memandu sendiri... biarkan kami urus perjalanan anda !!

    3 Hari 2 Malam
    Sedan. MPV. Van
    2 Pax. RM500. 5 Pax RM250. 6 Pax RM250
    3 Pax. RM350 6 Pax RM230. 7 Pax RM230
    4 Pax. RM250 8-12 Pax RM200


    4 Hari 3 Malam
    Sedan. MPV. Van
    2 Pax. RM600. 5 Pax RM280. 6 Pax RM290
    3 Pax. RM435 6 Pax RM240. 7 Pax RM250
    4 Pax. RM325 8-12 Pax RM220


    5 Hari 4 Malam
    Sedan. MPV. Van
    2 Pax. RM750. 5 Pax RM340. 6 Pax RM360
    3 Pax. RM500 6 Pax RM285. 7 Pax RM310
    4 Pax. RM375 8-12 Pax RM265

    Itinerary Perjalanan
    Kota Kinabalu
    * Tg Aru
    * Masjid Terapung
    * Jesselton Point
    * Masjid Negeri
    * Signal Hill
    * Muzium Sabah
    * Perdana Park
    * Zoo Lokkawi
    * Pasar Filipina
    * Pasar Malam
    * Tamu Gaya Street
    * 1 Borneo

    Kundasang
    * Rumah Terbalik
    * Jambatan Tamparuli
    * Pekan Nabalu
    * Kinabalu Park
    * Desa Cow Farm
    * Sabah Tea
    * Poring Hotspring
    * Luanti Fish Tagal
    * Kundasang Memorial

    Hubungi Raziman untuk pertanyaan lanjut
    0129600702 Whatsapp / Call / Sms
    0163751978 Call / sms

    ReplyDelete
  9. kali ni jom CUTI MASUK PULAU dengan @vigourmarine .. harga murah servis tip top, balik travel rasa berbaloi dapat pengalaman baru. Tak rugi pon beb !! Bot selesa, tak perlu nak berebut dengan orang. Dalam bot nak ke Pulau Redang pun tak bosan, korang boleh je enjoy the view sebab memang lawa giler. Air jernih macam kristal, sampai sana pasir putih macam bedak tabur, eh!! 😂 Sesuai la buat moment2 dengan orang tersayang. Rugi tak pergi nak join pakej daytrip snorkeling pun ada.
    .
    Ni servis yang kita ada, harga dijamin murah dan berbaloi : -
    ✅ Boat transfer ( merang – redang – merang / merang – lang tengah - merang)
    ✅ Daytrip snorkeling pulau redang
    ✅ Daytrip snorkeling 3 pulau (redang, lang tengah, bidong)
    .
    DAPAT 5% DISKAUN BOOKING DI WEBSITE KAMI https://vigourmarine.com.my/transport-to-merang-jetty
    .

    📲 CARA BOOKING? Klik www.vigourmarine.com.my ATAU klik Whatsapp www.wasap.my/60129062369 ..
    .
    .
    #pulauredang
    #pakejpulauredang
    #pakejsnorkelingpulauredang
    #Pakejsnorkelingmurah
    #pakejpulauredangmalaysia
    #visitterengganu
    #goprorentalpulauredang
    #gopropulauredang
    #goprorentalmurah
    #sewagopropulauredang
    #sewadronemurahpulauredang

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment

Previous Post Next Post