AirAsia sambut dua penerbangan sulung antarabangsa ke Sarawak

Assalamualaikum


AirAsia, syarikat penerbangan tambang rendah terbaik dunia hari ini (27/12/2017) menyambut dua penerbangan sulung antarabangsa ke Sarawak; dari Shenzhen ke Kuching dan Singapura ke Bintulu. Penerbangan pertama Shenzhen-Kuching yang telah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching 
pada jam 7.50 pagi ini telah disambut dengan pancuran air. 




Para tetamu yang tiba telah disambut oleh acara tradisional Sarawak yang diketuai oleh YB Datuk Lee Kim Shin, Menteri Muda Pelancongan, Kesenian & Kebudayaan Negeri Sarawak; Datuk Abdul Wahab Aziz, Pengerusi Lembaga Pelancongan Sarawak; Puan Mary Wan Mering, Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pelancongan Sarawak; dan Encik Zamani Bin Mohd Rafique, Pengarah Perhubungan Kerajaan, AirAsia Berhad.
Manakala, penerbangan sulung Singapura-Bintulu yang telah tiba pada jam 11 pagi di Lapangan Terbang Bintulu telah disambut oleh YB Dato’ Seri Tiong King Sing, Ahli Parlimen Bintulu dan Encik Spencer Lee, Ketua Komersial AirAsia Berhad; bersama-sama YB Datuk Lee Kim Shin, Datuk Abdul 
Wahab Aziz, Puan Mary Wan Mering, dan Encik Zamani Bin Mohd Rafique, yang terbang dari Kuching ke Bintulu.


Dua penerbangan terus antarabangsa tersebut adalah sebahagian daripada pelan AirAsia untuk meningkatkan hubungan ke Malaysia Timur, selari dengan usaha kerajaan negeri untuk terus membangunkan sektor pelancongan dan rangkaian penerbangan ke negeri itu.Spencer Lee, Ketua Komersial AirAsia Berhad berkata, “Kami amat berbesar hati dan merendah diri untuk menyambut dua penerbangan antarabangsa baharu ke Sarawak pada hari ini. AirAsia sentiasa komited untuk memperluaskan pasaran di Sarawak dan dua penerbangan terus ini menjadi bukti komitmen kami untuk meningkatkan hubungan dari dan ke negeri ini. Sehingga kini, kami telah menerbangkan seramai 4.8 juta tetamu dari dan ke Sarawak, iaitu 12.1 peratus lebih ramai daripada tahun 2016 dengan China dan Singapura berada dalam senarai lima negara teratas.
“Kami berharap pengenalan dua laluan baharu ini akan menambah jumlah pelawat ke Sarawak pada tahun hadapan, dan kami percaya ia akan tercapai dengan sokongan berterusan yang diberikan oleh kerajaan negeri Sarawak dan pihak berkuasa pelancongan. Kami juga berbangga kerana telah diiktiraf sebagai syarikat penerbangan terkemuka oleh Kerajaan Negeri Sarawak di Anugerah Sarawak Hornbill Tourism 2015/2016 pada tahun ini. Oleh itu, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Sarawak serta Lembaga Pelancongan Sarawak di atas sokongan mereka. Kami juga akan terus menyokong kerajaan negeri untuk meningkatkan hubungan bagi memacu sektor pelancongan negeri ini dan kami berharap untuk menjadi syarikat penerbangan utama yang menghubungkan ‘Bumi Kenyalang’ ke destinasi yang lebih jauh lagi.”
Sementara itu, Datuk Abdul Wahab telah mengucapkan terima kasih kepada AirAsia kerana telah membuka laluan udara dari hab antarabangsa.
“Pengenalan kedua-dua laluan ini amatlah bertepatan untuk meneruskan pembangunan industri pelancongan di Sarawak serta ke persada antarabangsa, dan kami berharap lebih banyak hubungan antarabangsa yang akan diperkenalkan pada tahun-tahun akan datang," katanya.

AirAsia kini terbang ke 12 destinasi dari Kuching dengan sejumlah 229 penerbangan sehala seminggu. Selain Shenzhen, syarikat penerbangan itu juga terbang dari Kuching ke Singapura, Pontianak, Miri, Sibu, Bintulu, Kota Kinabalu, Johor Bahru, Kota Bharu, Pulau Pinang, Kuala Lumpur dan Langkawi. AirAsia juga terbang ke tiga destinasi dari Bintulu ke Singapura, Kuala Lumpur dan Kuching dengan sejumlah 39 penerbangan sehala seminggu.
Untuk promosi dan aktiviti terkini AirAsia, sila ikuti AirAsia di Twitter (twitter.com/AirAsia) dan Facebook (facebook.com/AirAsia).




4 Comments

Komen seikhlas hati ... Thanks!

  1. semoga Air Asia terus sukses ...

    ReplyDelete
  2. bestnya...tahniah airasia...semoga terus sukses..

    ReplyDelete
  3. Wahhhh .... senanglah org Kuching nak direct ke Shenzen lepas ni. Tak payah dah nak ke KLIA dulu kan Mia...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen seikhlas hati ... Thanks!

Post a Comment

Previous Post Next Post