Khasiat Kembang Semangkuk - Mia - Memories of Mine

Latest

Monday, November 10, 2014

Khasiat Kembang Semangkuk

Assalamualaikum

Pernah nampak ke benda ni? yang suka minum lai chi kang tu tentu tahu kan .... Kembang Semangkuk atau nama saintifiknya Scaphium longiflorum berfungsi untuk menurunkan panas badan. 

Ni kira petua orang-orang tualah. Dulu kalau anak-anak demam, orang tua kita tak bagi minum panadol ke apa. 

Ubat hospital camtu mana mak bapa kita tahu kan. Tapi mereka tahu petua-petua yang boleh turunkan panas badan ketika demam. Salah satunya dengan meminum air kembang semangkuk ni. 

Biji kembang semangkuk direndam dalam air panas seperti di bawah ni ...




Dalam masa lebih kurang 5 minit, ianya akan kembang seperti ini...




Tak payah nak letak gula ke apa ... bila ianya dah kembang camtu, airnya boleh terus diminum. Bagus untuk menyejukkan badan, 

Ni aku buatkan untuk hubby aku semalam. Dia nak demam katanya. Lagipun hubby aku ni bukan jenis orang yang suka telan pil2 moden tu semua. So sebagai isteri yang mithali ini buatkan lah segelas air kembang semangkuk untuk hubby :P



Note : Air kacang hijau juga sesuai untuk kurangkan panas badan :)







Lazada Indonesia

8 comments:

  1. salam
    singgah pagi
    sory hr nie bz skit

    ReplyDelete
  2. owhhhh bole turunkan suhu badan yer... ingt kan laichekang jer ada he3

    ReplyDelete
  3. ternyata kembang semangkuk itu bisa mengobati demam tinggi ya? :)

    ReplyDelete
  4. Mmg isteri mithali sungguh ni ....okje tak pernah rendam benda ni utk sejukkan badan Mia.... Paling kuat pun rebus barli jerlah.... Bis tu bunga yg dah kembang tu buat apa ? Buang jer ke?

    ReplyDelete
  5. Memang betul petua orang dulu2 ada kesan baiknya...

    Kembangnya sampai semangkok sebab tu di beri nama buah kembang semangkok...

    ReplyDelete
  6. kalo x silap dlm laicikang pun ada jg kot kembang semangkuk ni..sedap.

    ReplyDelete
  7. air barli pun boleh kurangkan panas badan kak :)

    ReplyDelete
  8. I pun terasa nak demam jugak la gini... tapi tolong tambah bahan please... jadikan laici kang pun I ok hehehehe. tapi sejujurnya, tak pernah tengok rupa asal benda ni.

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!