Kuey Teow Goreng Umi yang simple... - Mia - Memories of Mine

Latest

Saturday, March 5, 2011

Kuey Teow Goreng Umi yang simple...

burrrppp...alhamdulillah......kenyang baru lepas sarapan dengan hubby ngan anak2....hari ni aku buat Kuey Teow goreng sebab hubby aku punya favorite.
..sebenarnya dulu aku tida berapa suka makan kuey teow ni tapi memandangkan hubby banyak
kali bawa makan benda ni lama2 rasa sedap pulak....walaupun hampir semua tahu resepi ni saja jak nak kongsi cara memasaknnya....


Bahan-Bahan :-
Kuey Teow
Bawang Merah
Bawang Putih
Sos Tiram
Sos Cili
Kicap Manis
Minyak Masak
Taugeh
Sebiji Telur
Garam
Serbuk Perasa
(sebenarnya bole masukkan udang, daging atau ayam tapi benda kat atas tu saja yang ada dalam fridge aku sekarang so entam sajalah)

Cara Masak :-
Masukkan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau....masukkan sos cili dan sos tiram tadi dan juga secawan air......gaul hingga sos menjadi sedikit pekat....

kemudian tambah lagi secawan air (anggar2 jaklah, air mesti menenggelami kuey toew tu nanti).....lepas tambah air tu tadi biar mendidih sedikit kemudian masukkan kuey teow dan taugeh....masukkan kicap manis, garam dan serbuk perasa.......gaul hingga rata.....sebelum air tadi kering pecahkan sebiji telur dan masukkan ke dalam kuey teow tadi...telur itu tadi akan memekatkan kuah kuey teow tersebut...gaul lagi sehingga kesemua kuah tadi suda meresap ke dalam kuey teow goreng tadi......
^
^


^
^
^
^
^
dan terhasillah Kuey Teow Goreng Umi yang simple tapi sedap (hubby aku cakaplah).....pinggan aku ni lebih besar dari pinggan kuey teow si Kay (http://tulusdarihati79.blogspot.com)...jangan marah a'a cath...aku promote ko punya blog ni......(^_^)
^
^
^





*********************************************************************************

Siapa kata surirumah tidak boleh menjana pendapatan sendiri.....siapa yang ada bakat memasak tu cuba dahulu, baru tahu kan

Panduan lanjut sila klik link di bawah


5 comments:

  1. mm..sedapnya...ya mimang piring ko tu besar dari piring di restoran pinggan besar tu...

    ReplyDelete
  2. hahaha.....bikin heran jugak bah restoran tempat ko makan tu...pinggan besar tapi kasi hidang di piring tempat simpan kuih jak.....

    ReplyDelete
  3. wa...sedap o...part yg sa nda pndai kalau goreng2 mi ni kn..pasal bila n berapa bnyk air yg mau tambah..

    o hohoho...mau tmbah ilmu di dada dlu la ni.. n tggu mood mau masak ..haha.. - kalau ada. :)

    ReplyDelete
  4. sya kasi ko tip Nc (cehh macam terer masak).....kalau mee basah dan kuey teow mesti mo banyak air masa menggorengnya...kalau bihun dan mee udang (mee keriting kami gelarkan) air jangan terlampau banyak cukup untuk membasahkan sedikit mee tu dan tidak menghanguskan mee masa kita menggoreng tu.......

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!