Tokek ! - Mia - Memories of Mine

Latest

Friday, April 4, 2014

Tokek !

Assalamualaikum

Pernah jumpa binatang ni ?? Orang duduk kawasan kampung mesti tahu binatang ni kan :D

Anak2 aku kesian, lahir di bandar haruslah jakun bila terserempak binatang ni kat rumah aku di kampung. Umi !!! Ada cicak besar !!! Cicak besar dorang gelarkan. Ish ish ish. Ni lah yang dinamakan Tokek atau dalam bahasa orang putihnya Gecko .

Satu ketika dulu, tokek ni jadi rebutan. Katanya harga seekor ribuan ringgit kalau dijual. Dijual kepada siapa, tu aku tak tahu pula. Mengikut mereka kononnya tokek ni menjadi penawar untuk penyakit HIV. Tak tahu betul ke tak.

Tokek2 kat rumah aku di kampung tu dah jadi macam binatang peliharaan kami di rumah secara tak rasminya. Kenapa aku cakap gitu? Sejak aku kecil lagi tokek2 semua tu dah bersarang belakang almari baju kami. Kami pindah ke rumah baru kat depan rumah lama je tokek2 tu pun ikut pindah. Kami alihkan almari baju usang tempat kediaman dorang tu, pandai pulak cari kediaman baru. Tokek2 tu semua berpindah pula belakang almari dapur kami. Hinggalah sekarang ni. Tak tahu berapa keturunan dah tokek tu. Huhu





17 comments:

  1. uikkk..besarnya mia cicak tokek nie...cepat tangkap...hehhe
    salam jumaat..

    ReplyDelete
  2. Salam Jumaat Mia...
    Tokek ni pernah femes dulu2 kan...berebut juga org mo pelihara... tapi skrg senyap jgk...biasa jg tgk di kg....hehe

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum
    dan salam jumaat
    singgah pagi

    ReplyDelete
  4. eiiii geli... sy mmg la geli dgn cicak & seangkatan nyer... tgk ni pon da meremeng2 bulu roma...

    ReplyDelete
  5. pergghh..besar tu! den kayo...hehehe

    ReplyDelete
  6. laa naper tak jual mia ...hehehe
    wah siap ngekor korang lagi yer..agaknya tokek nie mmg byk kot kat kwsn umah ko..

    ReplyDelete
  7. Dulu masa famous tokek ni..kalo mia jual,kaya raya wooo....hahahahahahah

    ReplyDelete
  8. Tokek tokek ni pandai menjawap kan bila kita panggil dia... "tokek tokek tokek" kata depa. hehehe

    ReplyDelete
  9. mmg berminat sangat dia dgn almari dapur tu ! hahahaha

    ReplyDelete
  10. Assalam,

    Kalau ada seekor pun cukuplah kat rumah... kalau dia bersembunyi belakang gerobok ke, belakang rak ke kabinet ke , bunyi dia tu macam orang ..tok! tok! tok!...ekor dia agaknya yang melibas sebab tu kuat bunyi nya..

    Budak2 takut ni...orang tua pun ..melompat kalu terserempak..

    ReplyDelete
  11. uihhhhhh...ada tokek..dulu2 laku jak tokek ne..berebut-rebut orang mencari..

    ReplyDelete
  12. Sy memg geli btul tokek nih..adoiii...tokek meeg besar n menjadi rebutan org..siap boleh dpt hrga riban riban sekor

    ReplyDelete
  13. juallah kak..mahal harganya..:)

    ReplyDelete
  14. Okay jugak tu Mia.... bela tokek hehe jarang nak jumpa orang bela tokek zaman sekarang ni hehe

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!