Bangun Pagi, Gosok Gigi - Mia - Memories of Mine

Latest

Saturday, April 12, 2014

Bangun Pagi, Gosok Gigi

Assalamualaikum

Bangun Pagi, Gosok Gigi, Cuci Muka dan Mandi......gitu
Anak-anak kena diberi tunjuk ajar mengenai kebersihan diri mereka. Kena ajar bagaimana nak mandi, nak cuci muka, bagaimana nak berus gigi. 
Dari kecik-kecik kena disiplinkan dorang tentang bab bab kebersihan ni.

Macam aku kan, aku sangat pantang kalau anak-anak tak berus gigi. Masa anak-anak mula tumbuh gigi aku akan tolong bersihkan gigi susu yang baru tumbuh dengan kain lembut. Bila dah mencapai umur dekat 2 tahun, rasa-rasanya gigi dah banyak tumbuh, aku belikan berus gigi untuk kanak-kanak tu. Kena pilihlah berus yang bersesuaian dengan umur mereka.

Lepas tu, biar anak berus gigi mereka sendiri.....memanglah tak bersih tapi biar mereka serasi dengan berus gigi tu dulu.....bila mereka kata dah siap berus, barulah korang tolong gosokkan pula. Tiga-tiga anak aku tu, aku lakukan cara begini untuk biasakan dorang dengan penjagaan gigi ni dan rasanya berkesan.



Anak-anak ribena ku....alhamdulillah belum ada yang mengalami kerosakkan gigi lagi. Shumi anak aku yang sulung baru sahaja tanggal gigi susunya pada usia 8 tahun. Sekarang nak tunggu gigi kekal tumbuh. Itu yang nampak ruangan kosong sedikit...hehe



Ni bukannya entri nak bagitahu aku pandai jaga gigi anak-anak pulak ye.....sekadar nak berkongsi gitu. Sharing is caring kan. Selain pendedahan awal tentang berus gigi ni, kena kawal juga pengambilan makanan manis. Terutamanya gula-gula. Aku memang tak biasakan anak-anak aku dengan gula-gula ni semua. Tapi bukanlah tak bagi mereka makan langsung......tak kan lah aku nak sekat saat indah zaman kanak-kanak mereka, yalah gula-gula dan kanak-kanak kan tak dapat dipisahkan. Aku bagi makan juga tapi secara terkawal. Dalam sebulan tu bolehlah makan sebiji dua lolipop. Oklah kan daripada tak bagi rasa langsung...hehe


9 comments:

  1. Samalah ngan saya...saya ajar anak anak gosok gigi..

    ReplyDelete
  2. Sharing is caringg. Betul tuu..boleh nina praktikkan utk anak nina nanti ♥

    ReplyDelete
  3. Baguslah Mia.....budak budak mmg kena biasakan dari kecik kalau dah besar mcm kita ni baru nak kenal dgn berus harus rongak gigi kita sekarang ni haha

    ReplyDelete
  4. yup,kena didik sebelum jadi buluh..:)

    ReplyDelete
  5. melentur buluh biar lah dari rebungnya kan kak mia...

    ReplyDelete
  6. aloloo.. macam iklan colgate pulak diaorang posing :D

    ReplyDelete
  7. Semuanya cantik dan comel bersama senyuman yang menawan :-)

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!