Renung sejenak - Mia - Memories of Mine

Latest

Tuesday, October 30, 2012

Renung sejenak

Assalamualaikum....

Sumber : Facebook

Saya memang mahu anak-anak saya senang.....saya bahagia bila melihat mereka menari keriangan apabila mendapat benda yang mereka mahukan...mereka nak beg baru, saya belikan, mereka nak kasut baru, saya belikan, mereka nak pakaian baru, saya belikan, mereka nak alat permainan, nak makan aiskrim, nak jalan-jalan, nak itu, nak ini, saya memang turutkan....
TAPI ada ketikanya, kita harus biarkan anak kita berasa susah...biar mereka faham bahawa sesuatu itu tidak boleh diperolehi dengan mudah tanpa usaha...biar mereka belajar berdikari agar dewasa nanti boleh hidup di 'kaki' sendiri.....biar mereka tahu bahawa kebahagiaan itu bukan datang daripada kemewahan....

Note : peringatan untuk diri sendiri


6 comments:

  1. nice one!peringatan utk ku juga nie...

    ReplyDelete
  2. sama la..
    bila apa yang depa nak kita tak beli, rasa kesian pulak. sebab pi sekolah balik rumah cerita, kawa ada tu, kawan ada ni...dah dengar macam tu mesti la nak beli jugak untuk anak kita.

    ReplyDelete
  3. saya sgt setuju!
    kdg2 kita perlu biarkan mereka merasa sedikit kesusahan.
    itu yg saya didik anak2 saya juga.
    tapi kita kena bgtau kenapa itu x boleh, ini x boleh.
    baru diorg akan faham :)

    ReplyDelete
  4. Mrs.Eady - saling ingat mengingati kan...

    Mazliza - itulah pasal, anak saya pun selalu mengadu kawannya ada begini begitu, kita pun mesti belikan juga sebab kesian....

    fiza - =D

    Anum - =D

    Sue - ya....sekali sekala biar dorg rasa susah sikit tapi pada masa yang sama jelaskan kenapa kita buat begini...

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!