Bah .. mari kita pegi Kota Bharu! - Mia - Memories of Mine

Latest

Tuesday, July 31, 2018

Bah .. mari kita pegi Kota Bharu!

Assalamualaikum .. Bah mari kita pegi Kota Bharu 😎 tapi sebelum tu ni ada sedikit sebanyak info berkenaan Kota Bharu untuk korang study. Kota Bharu merupakan ibu negeri Kelantan dan terletak di pantai timur Semenanjung Malaysia. Secara sejarahnya, Kota Bharu diasaskan pada akhir abad ke-19 dan ia merupakan rumah agam kepada Istana Diraja Kelantan yang kemudiannya ditubuhkan oleh Sultan Muhammad II Kelantan pada tahun 1844. Ia dikenali sebagai Kuala Kelantan.

Sumber : youtube.com

Pada abad ke 19, Kelantan merupakan sebuah negara yang makmur dan ramai yang memegang penduduk sekitar 30,000 hingga 50,000 orang termasuk kaum Cina. Majoriti penduduk Kota Bharu adalah etnik Melayu Kelantan yang mempunyai bahasa dan budaya yang berbeza berbanding bahagian lain di Malaysia. Selain Melayu dan Cina, terdapat juga minoriti Tamil, Siam dan Orang Asli yang tinggal di bandar. Jumlah penduduk Kota Bharu pada tahun 2010 adalah 491,237. Selain itu, antara pengeluaran dari negara ini ialah emas, bijih timah, lada hitam, pinang, nasi, rotan, buluh, agarwood serta songket, beb.

Dari Kuala Lumpur, korang jugak boleh memandu menggunakan lebuh raya Kuala Lumpur atau Gua Musang ke pusat bandar Kota Bharu yang akan mengambil masa kira-kira 6 jam dan 30 minit. Terdapat jalan alternatif yang akan mengambil lebuh raya Utara Selatan dan jalan ini mengambil masa yang lebih lama selama 30 minit lagi je.

Sumber : malaysianreview.com

Selain itu, korang boleh terbang ke Lapangan Terbang Kota Bharu selama 50 minit dan mengambil teksi atau menyewa kereta ke pusat bandar Kota Bharu selama 20 minit menggunakan jalan Pengkalan Chepa. Dengan menggunakan MAS Airlines online booking je , mudahkan?.

Kalau korang nak jalan-jalan kat Kota Bharu ni, korang kena datang kat Pantai Bachok. Nak tahu Pantai Bachok ini dapat namanya dari bunyi lembut angin laut yang lembut dan dikenali sebagai pantai yang paling indah di Kelantan. Keindahan pantai berasal dari air biru yang jelas dan juga kemudahan yang tersedia untuk pengunjung.

Sumber : orangkelantan.com

Selain kemudahan asas seperti motel, tandas awam dan restoran, terdapat juga sukan air, seperti bot untuk sewa dan kemudahan memasak barbeku untuk membuat percutian korang lebih menarik dan bermakna. Pantai ini menjadi terkenal di kalangan pelancong tempatan dan antarabangsa kerana kecantikannya dan tempatnya yang strategik untuk berkumpul dengan keluarga dan rakan-rakan yang lain.

Sumber : sekkito.com

Pasar tersohor di Kelantan, kalau korang nak tahu Pasar Siti Khadijah atau Pasar Besar Siti Khadijah adalah pasar basah tempatan terbesar di Kelantan. Nama itu diambil selepas isteri Nabi Muhammad, yang terkenal dengan kemahiran keusahawanannya yang menunjukkan pasaran ini kebanyakannya dikendalikan oleh wanita. Banyak hasil segar yang terdapat di sini seperti makanan laut,sayur-sayuran dan pelbagai buah-buahan dan korang juga boleh mencari makanan siap tersedia seperti 'ayam percik', nasi ulam dan pelbagai sup mi, semua unik dalam rasa, cita rasa Kelantan. Terdapat juga pencuci mulut seperti 'kuih muih', tempe dan teh susu panas, yang merupakan minuman ruji untuk Kelantan.

Kalau korang nak lama sikit kat Kota Bharu, ada hotel dekat Jalan Mahmood, Hotel Perdana ini hanya 5 minit je kalau korang berjalan kaki dari Stadium Sultan Muhammad IV dan Pusat Kebudayaan, hotel ini menawarkan pilihan kemudahan kelas atas seperti perkhidmatan bilik 24-jam, Wi-Fi percuma di semua bilik, Keselamatan 24 jam, kedai serbaneka dan pengemasan harian. Terdapat sekitar 272 bilik dengan skrin LCD atau plasma televisyen, akses internet percuma, bilik bebas rokok, dan kemudahan menyeterika serta cerek elektrik dan bar mini. Bilik mandi en suite juga dilengkapi dengan tab mandi, bidet, pancuran mandian air panas dan peralatan mandian percuma.

Sumber : Google Image

Selain itu, Perdana Hotel Kota Bharu mempunyai pusat perbincangan perniagaan dan menawarkan kemudahan mesyuarat atau jamuan berdasarkan permintaan. Cerena Coffee House di rumah menyajikan hidangan tempatan dan antarabangsa yang disahkan Halal dan pilihan masakan Cina serta Thai yang lazat ditawarkan untuk makan tengah hari dan makan malam di Restoran Jade.

Sumber : Google Image

Selain hotel Perdana, Dynasty Inn ni terletak di Kota Bharu dan dalam jarak 15 minit berjalan kaki dari tempat membeli-belah je serta tempat makan. Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra terletak hanya 8 kilometer jauhnya serta menyediakan perkhidmatan pemindahan lapangan terbang. Setiap bilik direka secara unik dan dilengkapi dengan penghawa dingin, TV kabel skrin rata, tempat duduk kawasan, meja kerja dan telefon. Terdapat juga perkhidmatan seperti pengering rambut serta kemudahan menyeterika, kemudahan penyewaan kereta dan perkhidmatan urut. Makanan juga boleh dinikmati di restoran hotel atau dalam privasi bilik tetamu. Selain itu, kalau korang nak tahu hotel ini menawarkan kolam renang terbuka dengan kaunter penerimaan tetamu 24-jam serta simpanan bagasi dan kemudahan dobi juga terdapat di hotel ni,beb. Jadi ape yang korang fikir dan tunggu lagi? Booking penerbangan serta percutian dengan Malaysia Airlines sekarang!


3 comments:

  1. apa tu agarwood? Pernah pergi sekali je ke Kelantan itu pun masa kecik. Ada rezeki nak ke sana lagi

    ReplyDelete
  2. Dah lama tak jalan-jalan dekat Kelantan. Last pergi masa sekolah rendah kot.

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!