Tips keselamatan semasa menggunakan eskalator - Mia - Memories of Mine

Latest

Thursday, August 6, 2015

Tips keselamatan semasa menggunakan eskalator

Assalamualaikum

Aku sebenarnya fobia bila menggunakan eskalator. Banyak kemalangan yang berlaku melibatkan benda ni yang menyebabkan aku fobia menggunakannya.
Nak2 lagi dua kejadian kemalangan yang melibatkan eskalator di China baru-baru ni, seorang ibu maut ditelan eskalator dan seorang lelaki yang terpaksa dipotong kakinya kerana terperosok didalam tangga eskalator yang tiba2 bergerak.

Kejadian2 tu menyebabkan aku berhati-hati bila menggunakan tangga bergerak ni terutamanya bila bersama anak-anak. 
Aku peduli apa bila orang tengok aku satu macam bila memarahi anak jika dorang bermain2 di eskalator. Aku marah bila dorang letakkan kaki terlalu di tepi. 
Mungkin orang akan pikir aku ni fobia tak bertempat, tetapi kita tak akan tahu malang itu tidak berbau kan. 

Ada beberapa tips keselamatan bila menggunakan eskalator ni. 

1. Jangan biarkan anak anda bersendirian menggunakan eskalator. Jika anak masih kecil, lebih mudah dukung sahaja dia ketika menggunakan tangga bergerak ni.

2. Jangan biarkan anak bermain, berlari atau memegang tepi tangga eskalator yang sedang bergerak. 

3. Pastikan kain baju kita atau seluar anak2 tidak terlalu labuh, ini adalah untuk mengelakkan ianya daripada tersangkut di celah2 tangga yang sedang bergerak itu.
Jenis selipar yang dipakai oleh anak dan juga tali kasut juga menjadi salah satu penyebab tersangkut di celah2 tangga bergerak ni.

4. Jangan sesekali cuba menggunakan eskalator yang sedang dibaiki. Ye lah ada yang degil tak ikut arahan, nak juga guna walau dah letak papan tanda amaran. 

5. Tahu di mana letaknya punat STOP. Jika berlaku kecemasan sekurang2nya kita tahu mana nak tekan untuk berhentikan eskalator tu.

6. Nak juga elak baik guna tangga biasa tu. Dapat juga keluarkan peluh. Badan pun sihat, almaklumlah jarang2 dapat bersenam. :P

Sumber : Google Image



Moga-moga tips ni berguna untuk kita semua. 




10 comments:

  1. Salam..
    Selamat pagi...
    Nieyl singgah sini...
    Thanks sharing =)

    ReplyDelete
  2. Kakak pun tengok video itu Mia
    Memang mengerikan. Kesian pun juga
    Tapi itulah malang tak berbau siapa sangka boleh jadi macam itu.,

    ReplyDelete
  3. Info yg bgus ni..sy pun mmg slalu ati2 bla gna eskalator..takut!

    ReplyDelete
  4. point last tu memang saya selalu guna :p

    ReplyDelete
  5. betul tu mia..malang tak berbau ..baik berhati-hati sebelum terjadi kejadian yang x diingini kan..

    ReplyDelete
  6. Naik escalator memang kena beringat untuk pegang tangan anak2, kalo pakai baju yg berkain mmg angkat sikit jangan sampai meleret.

    ReplyDelete
  7. I setuju thank you for sharing..
    memang la kekadang seram dan pastikan anak anak wajib pakai kasut tertutup

    Meroyan pemusnah rumah tangga

    ReplyDelete
  8. Betul......betul...okje pun seram gak kalau tgk budak budak main kat eskelator ni. Lagi lagi bila tgk video budak mati yg jatuh tu ....seram...

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!