Kudapan kampung rare, Biji Kemanci Rebus - Mia - Memories of Mine

Latest

Monday, March 7, 2016

Kudapan kampung rare, Biji Kemanci Rebus

Assalamualaikum

Salah satu yang aku paling suka jika balik kampung bila dapat makan makanan yang jarang-jarang jumpa bila kita dah duduk kat bandar .. bila dapat makan terus mengimbau zaman kanak-kanak yang penuh dengan kenangan yang manis.
mana tak makanan itu yang menjadi menu harian kami. Sumber makanan senang diperolehi, di sekitar rumah pun dapat.
Hari tu (tak ingat sudah bila, yang penting baru2 ni lah) aku dan sefamili balik ke Kota Marudu. Kami bertolak dalam jam 2 dan sampai dekat-dekat jam 4.
Mak masa tu tengah nak minum petang. Cepat-cepat dia pergi ke dapur dan membawa keluar bakul kecil yang berisi biji-biji berwarna hitam. 
Wah biji kemanci rebus !! Punyalah lama tak makan benda ni. Kudapan aku dan adik beradik zaman kanak-kanak dulu.

Punyalah lama tak merasa biji kemanci ni. Aku rasa ni lah makanan ringan yang paling sedap masa tu. Rasa berkacang lemak-lemak manis. Nak nak lagi makan sambil minum kopi O panas. Kita orang adaik beradik gigih kupas kulit semua biji, pastu makan  .... perghhh layan gitu.

Mungkin ramai yang tak tahu buah kemanci ni ... aku pun susah nak explain korang sebab buahnya tak sempat aku nak snap gambarnya untuk korang. Sampai kampong ja mak dah rebuskan bijinya.
Buah ni lebih kurang adik beradik dengan buah nangka dan cempedak. Boleh buat gulai lemak dan bijinya boleh dimakan.
Macam rupa biji getah pun ada tapi tak sama langsung ye.

Buah Kemanci ni dah jarang jumpa ... kalau dulu pokoknya banyak tumbuh di sekeliling rumah tapi sekarang semua dah mati. Yang di rebus ni pun mak dapat terhad ja, pemberian dari makcik mak aka nenek sedara. Boleh lah nak melepas gian.


 
 
 
 
Sekarang ni dah banyak makanan atau tumbuhan kampung yang kita susah nak jumpa dah. Nak explain kat anak-anak pun susah sebab tak ada bukti nak bagi tunjuk. Apalagi nak bagi dorang rasa kesedapannya tu. huhu
Tak lama lagi mungkin semua tu hanya jadi sejarah ja ... cerita dalam buku dan gambar cuma lukisan hasil dari kenangan zaman kanak-kanak dulu.



7 comments:

  1. sue rasa pernah makan juga buah ni di kampung sue, dia rasa tawar lemak-lemak gitu, susah nak nampak buah ni dijual.

    ReplyDelete
  2. Kakak tak pernah jumpa dah teringin nak merasa Mia
    Tengok macam biji nangka.

    ReplyDelete
  3. Uina..sedap ni mia..memang time kecik2 dulu selalu makan..wana pun suka..susah jmpa skang ni..

    ReplyDelete
  4. macam biji getah / nangka pun ade kan.

    ReplyDelete
  5. oooo... xpernah lagi rasa buat nie..

    Jalan2 sini.. Jom baca,,

    Domain Termurah hanya $0.88> site.

    ReplyDelete
  6. OKje masa kecik kecik pun selalu gak makan biji biji gini di rebus ....tapi tak berapa nak ingat biji apa ... Dekat kampunglah baru kita boleh jumpa benda benda gini kan Mia...mengimbau kenangan lama gitu

    ReplyDelete

Komen seikhlas hati ... Thanks!